Osmo Rauhalan maalaukset Vooninkisalissa

Vooninkisalissa nähtävät Osmo Rauhalan suurikokoiset öljyvärimaalaukset ovat kaikki vuodelta 2012. Kaikki paitsi Nyrjähdys olivat esillä Rauhalan yksityisnäyttelyssä Kiasmassa 2012–2013. Kiasman näyttelyn nimi oli Elämän kirja ja se käsitteli kielen merkitystä biologiselle elämälle. Aihe löytyy Rauhalan teoksista ja kirjoituksista jo yli 20 vuoden takaa, mutta vasta Kiasman näyttelyssä taiteilija paneutui teemaan.

Rauhala pohtii teostensa kautta ihmisten kykyä ymmärtää todellisuutta ympärillään sekä ihmisen ja luonnon suhdetta. Taiteilija nostaa teoksissaan tutun eläinsymboliikan rinnalle abstraktin merkkien maailman viitaten ihmisen tapaan käsitteellistää ja kartoittaa näkemäänsä. Esittävän ja ei-esittävän yhdistäminen kertoo samalla hänen ajatuksestaan siitä, että kaaos ja järjestys ovat yhtä aikaa olemassa.

Osmo Rauhala alkoi maalata 12-vuotiaana isänsä huonekaluöljyväreillä. Kirjoista lukemalla hän opetteli pohjustamaan kankaat itse. Hän pääsi Nokian taiteilijaseuraan jo lukioikäisenä. Rauhalan isä kuoli eikä pojan ollut mahdollista opiskella taidetta. Rauhala opiskeli taloustieteitä ja historiaa. Saatuaan valmiiksi kauppatieteiden maisteritutkinnon hän opiskeli Vapaassa taidekoulussa ja pääsi sitten Taideakatemian kouluun. Rauhala oli varma, että taiteilijan tie oli hänelle se oikea.

Isän kuoleman jälkeen Rauhalan vastuulle oli jäänyt perheen maatilan ja karjan hoitaminen. Hän matkusti päivittäin kolmen vuoden ajan Nokian maatilan ja Helsingin taidekoulun väliä hoitaen sekä karjan että opiskelut. Myöhemmin hän suoritti taiteen tutkinnon myös New Yorkin School of Visual Arts’ssa.

Rauhala muistuttaa, että kielestä on tullut keskeinen osa lajimme selviytymistä ja osa evoluutiota. Taide on ollut tärkeässä roolissa ihmisen kehityksessä jo varhaisista ajoista alkaen. Jo kivikauden karuissa oloissa eläneet ihmiset käyttivät aikaa veistääkseen luusta tai maalatakseen kallioihin hienoja eläinhahmoja, vaikka selviämisen kannalta olisi ollut tärkeämpää kerätä ruokaa ja valmistaa aseita ja työkaluja. Evoluutio on osoittanut taiteen tarpeellisuuden ihmisyhteisölle. Rauhalan mielestä yksi taiteen tehtävistä on välittää tietoa tuleville sukupolville ja samalla tutkia ja myös kyseenalaistaa sitä tietoa, luoda uutta näkemystä.

Rauhalan elämä on yhä kuin nomadilla: kesäkaudet hän hoitaa maatilaa ja suuren lampolan arkea Nokialla, mutta asuu New Yorkin sykkeessä talvikaudet.

Vooninkisalin teokset vasemmalta oikealle:

Nyrjähdys

Ihmisen elämänhallinnan pyrkimyksistä huolimatta tapahtuu ennemmin tai myöhemmin yllättäviä virheitä, onnettomuuksia – nyrjähdyksiä – jotka sekoittavat järjestyksen. Ylös on merkitty tukkimiehen kirjanpito. Rauhalan on jättänyt viidennen viivan tahallaan alimmaksi, symboloiden sekin nyrjähdystä järjestyksessä.

Abioosi

Abioosi viittaa elämän syntyyn elottomasta aiheesta. Kahden sukusolun yhdistelmästä, munasolusta ja siittiöstä, muodostuu uusi, ainutlaatuinen elämä. Yhdistelmästä kasvaa solurykelmä, joka jakautuu ja kasvaa, kunnes kehittyy alkio. Biologiamme muisti on kirjattu sukusoluihimme, jotka välittävät tietoa eteenpäin tuleville sukupolville. Elefantti symboloi muistia ja toisaalta myös pitkää ikää.

Muista unohtaa kaikki

Hektisen nykyelämän keskellä ihmisen on usein vaikea rentoutua.  Pitkien työpäivien jälkeen asiat jäävät helposti kaivertamaan mieltä, mistä seuraa levottomuutta ja esim. univaikeuksia. Osmo Rauhala muistuttaa usein itseäänkin: Muista unohtaa kaikki. Kukin päivä olisi hyvä saattaa yön tullen levolle, ja antaa itselleen rauha unohtaa kaikki. Esteettinen jälki on tyypillistä Rauhalalle, selkeitä ääriviivoja ja tasaisen harmonisesti maalattuja väripintoja.

Muisti

Maalaus käsittelee Osmo Rauhalalle tuttua teemaa: muistin siirtämistä sukupolvelta toiselle. Ylempi osa teoksesta viittaa Tyrvään Pyhän Olavin kirkon maalaukseen, jossa Rauhala kuvaa maailman luomisen toista päivää. (Rauhala toteutti tuhopoltetun kirkon uudelleenkoristelun yhdessä Kuutti Lavosen kanssa. Teokset valmistuivat 2009.) Maalaukseen on kuvattu vedenpinta, jossa näkyy joko kalan tuikkeita tai sadepisaroiden renkaita. Abstraktit merkit ovat kuin viivakoodi elämälle. Rauhalalle on tyypillistä yhdistää maalauksiinsa eri osia. Kalmareita kuvaava alaosa on toteutettu eri tekniikalla kuin yläosan tasainen öljyväripinta; valkoinen pinta on paksu ja samettinen. Kalmareiden pehmeät ääriviivat luovat utuisen vaikutelman.

Muista unohtaa kaikki / Remember to Forget Everything, 2012. Muisti / Memory, 2012. Kuva: Katja Villemonteix
Muista unohtaa kaikki / Remember to Forget Everything, 2012. Muisti / Memory, 2012. Kuva: Katja Villemonteix